Kaikki ilo irti hyötyliikunnasta

Stressaako opiskelu- tai työkiireet? Nukutko huonosti, onko olosi nuutunut ja väsynyt? Liikunta on loistava tapa purkaa stressiä ja lisätä jaksamista arjessa. Samalla tavalla kun hoidat ystävyyssuhteita, sinun on myös hyvä pitää huolta omasta hyvinvoinnistasi. Tee tilaa kalenteriin liikkumiselle ja huomaa kuinka olosi virkistyy. Sinun ei tarvitse aloittaa saman tien pitkällä treeniohjelmalla – jo 20 minuutin liikkuminen edistää hyvää oloa.

Jos aikataulut ovat tiukat ja tuntuu ettet millään ehdi harrastaa urheilua, voit ottaa kaiken irti hyötyliikunnasta! Hyötyliikunta on hyvä tapa kohottaa sykettä säännöllisesti muuttamalla arkisia rutiineja niin, että liikkuminen on osa päivän ohjelmaa. Mieti missä ja milloin sinulla on aikaa liikkua luonnollisesti, mikset vaikka jäisi pois bussista pysäkkiä aikaisemmin ja kävelisit loppumatkan kotiin?

Tässä meidän parhaat vinkit hyötyliikuntaan:

 

Fillari on pop

Pyöräile tai kävele töihin, kauppaan tai harrastuksiin, aina kun mahdollista. Pyöräilemällä tai kävelemällä kohotat yleiskuntoa, vahvistat lihaksia ja säästät rahaa. Usein säästät myös aikaa: vältät liikenneruuhkat ja myöhästyneet aikataulut joukkoliikenteessä. Pääset myös nauttimaan raikkaasta ilmasta ja lisäät positiivista fiilistä, jos liikut kauniissa maisemissa.

 

Sillä siisti

Imuroimalla ja pesemällä kodin pinnat järjestät itsellesi kevyen treenin: koukista polvia, venyttele vartaloa, kun nostat tavaroita ylähyllyltä tai peset ikkunoita, ja siivoa tehokkaasti. Lisää hyvää fiilistä kuuntelemalla samalla lempimusiikkiasi! Puhdas koti ja parempi kunto – kaksi hyötyä yhdellä kertaa!

 

Omassa puutarhassa

Haravoi lehtiä, leikkaa nurmikkoa tai pensaita, möyhi maata – puutarhahommat pitävät huolta kropastasi ja päästäsi. Puutarhailu on mitä parasta terapiaa ja samalla pääset nauttimaan auringonvalosta.

 

Portaat ylös asti

Unohda hissi ja valitse portaat aina kun mahdollista. Ota pieni spurtti ylös asti tai kävele hitaammin ja venyttele jalkoja: portaissa vahvistat jalkalihaksia ja sydäntä.

 

Tehokkain TV-ilta

Kuinka paljon aikaa sinä vietät telkkarin ääressä? Hyödynnä aika kun katsot lempisarjaasi ja tee samalla helppoja jumppaharjoituksia. Tee oma ohjelma ja treenaa esimerkiksi eri päivinä käsiä, jalkoja, selkää ja vatsaa. Muista myös venytellä niskaa ja kireitä hartioita työpäivän jälkeen.

 

Ilo irti tylsemmistä tehtävistä

Vie vanhat vaatteet, lasit ja muut kierrätyskelpoiset tavarat kierrätyspisteelle – tietysti kävellen. Asioiden hoitaminen tekee siis hyvää myös kunnolle!

 

Happihyppely kauppaan

Äh, unohtuiko jotain kaupasta? Kävely edes takaisin kauppaan on loistava mahdollisuus lisätä askelia päivään. Tehokas kävely on luonnollisin liikuntamuoto ja voit harrasta sitä missä ja milloin vaan.

 

Blistex-tarina

Lue lisää

Lähetä palautetta

Lue lisää